Isnin, November 3

Dah nasib ko macam nie.....



KELUAR KEHUTAN KEMUDIAN MENYANYIKU...
KEPANTAI KEMUDIAN TERIAK KU,
SEPI...SEPI DAN SENDIRI AKU BENCI,
KU INGIN BINGAR,
KU INGIN KEPASAR.

BOSAN AKU DENGAN PENAT,
ENYAH SAJA KAU PEKAT,
SEPERTI BERJELAGA BILA JIKA KU SENDIRI.

PECAHKAN SAJA GELASNYA,
BIAR RAMAI,
BIAR MENGADUH SAMPAI GADUH.

ADA MALAIKAT MENYULAM JARING LABAH-LABAH BELANG DI TEMBOK KRATON PUTEH,
KENAPA TIDAK GONCANGKAN SAJA LOCENGNYA...
BIAR TERDERAI...
ATAU AKU HARUS KE HUTAN ATAU KE PANTAI?..



Entah sekarang nie aku rasa aku sunyi dan keseorangan..... Rasa macam tak berguna pun ada sekarang nie.....tak ada yang bertanya khabar kat aku, tanya aku makan ker, sehat ker, tak ada.Kadang-kadang aku sahaja yang beria-ria tanya khabar pada orang tapi orang lain buat diam jer dan kadang-kadang macam berat jer nak sambut salam yang aku berikan,Wauuuu...macam kena kapak kepala bila rasakan macam aku jer yang mahu keep in touch ngan seseorang yang aku panggil sahabat, sedih kan? Tak perlah dah nasib ko Wan nak buat macam mana.... Emosilah pulok aku nie, tapi kita just emosi benda yang kita rasa itu hak kita jer....hak orang biarlah.

Aku sunyi.....weekend pun macam tiada apa-apa makna yang jadi teman baik aku cuma Astro chanel 556 dan 703 yang setia bersama aku..... Kalau aku tulis macam nie nanti tentu sekali orang akan kata aku merungut, tapi tolonglah berikan aku satu perkataan lain yang boleh digantikan dengan merungut boleh? Mujurlah aku ada Pumpkins sekarang nie, ada juga tempat untuk mengadu dan bermanja, banyak mengisi kekosongan yang aku rasa.

Aku nie problem nye tak ada kereta, that why nak kemana-mana susah sikit dan kadang-kadang terpaksa menebalkan muka untuk menumpang orang untuk pergi berjalan-jalan. Kerap untuk Tumpang orang pun tak boleh jugak, yerlah minyak dah mahal nanti orang mengungkit aku panas telinga....So untuk menyelesaikan masalah ini, mulai hari ini aku kalau boleh tak nak minta belas ehsan dari sesiapa pun untuk bawak aku pergi jalan-jalan ker atau tumpang kemana-mana. baik aku tunggu bas rapid KL untuk jalan-jalan atau jalan kaki sahaja ke Curve atau Ikea boleh gak excercise skit kan? Aku kalau lah ada kereta tak akan aku menyusahkan orang, aku yang akan pergi cari sesiapa yang aku ingin jumpa dan pergi ketempat yang aku inginkan dengan sendiri tak payah susah-susahkan orang lain. Mungkin sebab aku asalnya orang susah dan mak aku selalu pesan jangan kita susahkan orang lain walaupun kita tak ada makan, kita ikat perut sesama kita adik beradik jangan harap belas ehsan orang, hari nie mungkin orang tak merungut besok lusa kita tak tahu.....memang betul apa yang mak aku pesan kat kami adik beradik selepas ayah aku meninggal dunia waktu usia aku 6 tahun. Dah ada bukti yang pesanan mak aku tu memang betul. Aku memang seorang yang emosi sejak kecil lagi, mungkin background aku kot yang buat aku jadi macam nie cos aku tak pernah dapat apa yang aku nak dan aku tak pandai nak luahkan,apa-apa aku just pendamkan dan tunjuk ngan tingkah laku aku sahaja. Bagi yang faham Alhamdullilah, bagi yang tak aku tak boleh nak paksa cuma jangan maki hamum dan tengking aku sudahlah.

Aku dah plan maybe dalam 3 tahun lagi aku dah mampu pakai kereta sendiri dan waktu itu aku tak perlu lagi harapkan belas ehsan sesiapa untuk kesana kemari. Orang memanglah tak merungut depan kita tapi belakang kita takut juga ada yang merungut nanti. Nak buat macam mana aku masih tak mampu lagi nak ada kereta bila tolak tambah duit gaji aku yang cukup-cukup makan sahaja. Mungkin orang akan kata aku terlalu sensitif, tapi bagi aku biar jadi sensitif daripada jadi orang yang "muka tak malu" kan?



Tak apalah kadang-kadang rezeki tu Allah kasi lambat pada seseorang hambanya dan ada juga yang cepat dimurahkan rezekinya sebab aku percaya ada hikmah disebalik itu. Mungkin kalau aku ada kereta sekarang nie aku jadi jalang atau tak sedar diri duk buat benda-benda yang tak elok.....Tak perlah yang aku mampu sekarang nie cuma motor cabuk sahaja, dan kerana aku hanya ada motor cabuk tu jugalah yang buat aku selalu kena reject. Tapi seperti yang aku kata, ada hikmah disebaliknya sebab just kerana aku cuma ada motor cabuk tulah aku jumpa Sweet Pumpkins sebab dia sahaja yang tak kisah aku just ada motor cabuk sahaja, kalau orang lain dah reject dah aku awal-awal maklumlah sekarang kan dunia dah berubah semua materialistik. Tapi motor tu jugaklah yang banyak berjasa pada aku, motor tu jugaklah yang tak pernah merungut penat atau letih duk bawak aku pergi balik kerja dan tolong aku cari rezeki. Jasa motor tu jugaklah tiap-tiap bulan aku boleh hantar duit kat mak aku kat kampung,bayar sewa rumah,bayar itu ini dah kasi aku makan minum.

Selagi aku mampu aku dah tanam dalam diri lama dulu yang aku tak akan minta belas ehsan sesiapa. Selagi tulang empat kerat nie mampu bergerak aku tak kan minta belas ehsan sesiapa pun, that why aku tak ramai kawan sebab kawan masa senang ramai, kawan waktu susah macam nie susah nak cari, kawan-kawan lari tak apalah jangan orang yang aku sayang lari kerana aku hidup susah sudahlah sebab aku dah janji susah senang aku akan sentiasa bersama.

1 ulasan:

shahril.hussin berkata...

bro..ape yg semua org ada tu hanya sementara ..sebab dia sendiri tak tahu apa akan jadi untuk masa akan dtg....

apa yg pasti hargai diri sendiri...biarlah org nk ckp ape...yg penting kita syg diri kita dan jgn di kesali apa yg TUHAN dan tentukan...REDHA itu adalah jln yg terbaik....

Percaya lah suatu hari nanti...pasti ianya dtg..dan tika itu...HARGAILAH sesiapa sahaja yg terima kita dr moto capuk...hinggalah u suksess nanti....

*cengkeh - apa yg cengkeh rasa semua org rasa ..cuma ...jln cerita sahaja yg berbeza...
kalu kita anggap kite kerdil di mata Manusia....apatah lagi kita lagi kerdil di mata Pencipta??????
....sabar erk...cengkeh....