Khamis, Oktober 30

Setelah Sebulan Kita Bersama

Siti Nurhaliza

Bila Raya Menjelma

Anggun si dara jelita berselindang dan ber'baya
Sepadan dengan pemuda tampan dan segak orangnya
Di pagi hari mulia kunjungi sanak saudara
Yang tua tidak dilupa ampun dan maaf dipinta

Yang jauh sudah pun tiba pulangnya untuk beraya
Meriah desa tercinta bagaikan pesta layaknya
Di pagi hari mulia semuanya bergembira
Tua muda miskin kaya berbeza tidak berbeza

Mari adik marilah bang mari kita beraya bersama
Orang jauh janganlah lupa kitalupakan
Sila adik silakan bang sila selera jamu selera
Lemang ketupat dan rendang semua ada

Sebulan kita puasa menahan lapar dahaga
Tiba sudah hari raya yang mulia
Bergembira seadanya kunjungi jiran tetangga
Semoga menjadi amalan selama-lamanya

Pada yang telah tiada kunjungilah pusaranya
Berdoa pada Yang Esa setulusnya
Tanda masih di ingatan sedikit tak dilupakan
Di pagi hari yang mulia tetap dikenang

Sedih pun ada bila ingatkan yang Bulan Syahwal akan meninggalkan kita esok.Suka duka dikenang dalam menjalankan ibadat Puasa di bulan Ramadhan dan menyambut Aidilfitri sehari setelah tamatnya bulan Ramadhan. Tahun ini Ramadahan lebih bermakna bagi aku sebagai anak perantau dari Pantai Timur yang merantau ke Pantai Barat seorang diri tanpa saudara mara disini kerana aku telah bertemu seseorang yang membuat Ramadhan kali ini lebih menyeronokan, aku ada Teman Istimewa untuk bersahur dan berbuka puasa bersama-sama bila kami ada kelapangan. Tahun ini juga aku dapat berbuka puasa dirumah sewa aku bersama-sama teman serumah yang ceria "sokmo", kebazaar ramadhan kat TTDI yang mana sebelum ini tidak dapat aku kecapi akibat bertugas.

Tahun ini juga aku dapat menyambut Aidilfitri dengan ahli keluarGA setelah dua tahun tidak dapat bersama menyambut hari yang mulia ini.Dipagi raya tahun ini juga aku berkesempatan memziarahi pusara Arwah Ayahda yang sudah dua tahu aku tidak ziarahi, bukan tiada kesempatan tetapi kelalai aku membataskan segalanya. Aku harap aku akan dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki olehNya untuk ditemukan kembali Ramadhan dan Syahwal pada tahun hadapan, dan tidak lupa juga kepada semua yang ahli keluarga, saudara mara,sahabat handai dan yang Teristimewa moga dipanjangkan umur dan dimurahkan Rezeki serta kesihatan yang baik kepada mereka semua moga tahun hadapan kita boleh meraikan kedatangn Ramadhan dan Syahwal dengan lebih gembira lagi.....

Al-Fatihah kepada semua yang telah terlebih dahulu pergi mengadap Ilahi

Tiada ulasan: