Jumaat, November 21

Kerjaya oh Kerjaya......

Bosan weh duk trainning kat sini entah apa-apa aku rasa...bos aku bodoh kot sebab silap hantar tempat untuk aku trainning, dahlah sistem macam hampeh, pekerja dia orang lagilah aku rasa macam apa-apa entah...

Company aku kononnya nak berkerjasama ngan this company tapi bila aku masuk trainning dan ala-ala macam spy yang menyiasat macam mana company nie beroperasi aku rasa macam ada some thing wrong yang tak kena ngan sistem dia orang....Sistem kelam kabut n tidak bersistematik....Hello bos, tak payahlah kita joint ngan company nie dan nak taruk aku kat Ipoh untuk uruskan bisnes kalau macam nie lah kaadaanya, baik kita kerjasama ngan Bank Rakyat lagi bagus dan sekurang-kurangnya sistem dia orang lebih bagus dan sistematik duit pun banyak.....

Aku tak adalah hebat sangat nak condemn company orang lain tapi pengalaman aku menguruskan operasi serba sedikit dan pengurusan wang keluar masuk nie telah mengunkai satu muslihat yang company tempat aku trainning ini telah melakukan sindiket DEPOSIT HARAM yang mempergunakan company lain untuk menghalalkan bisnes dia orang....Ayooooooo kalau dapat tangkap oleh Bank Negara Malaysia tak ke BALA pada company tempat aku kerja...nak untung cepat nanti company dapat nama buruk, matilah kerjaya aku kalau terjadi dimana Bank Negara bekukan semua aset-aset company nak makan apa aku nanti......

Nanti balik ke office aku aku nak beritahu kat my boss apa yang aku lihat sepanjang aku trainning kat sini, moga-moga company aku batalkan hasrat untuk berkerjasama ngan this company....Sekarang nie my Board Director tak mahu tandatangan agreement ngan this company lagi sebab lawyer company nasihatkan jangan tandatangan lagi agreement sebab bisnes nie orang panggil "2 dollar bisnes" bila terjadi apa-apa company aku yang sakit dan depa boleh lari macam itu jer nanti. Bagus Dato' jangan terburu-buru kita majukan company kita ok...musim durian nanti ajak lagi saya datang dusun Dato' kat Janda Baik tu yer makan durian....


Boring tahap cipan aku nie, tapi tulah selagi bos aku tak panggil balik, aku tak boleh nak balik office lagi.....Kawan-kawan dah ramai yang berjaya, Pojie dah kerja ngan RTM dan akan jadi pembaca berita, nak ajak aku jadi pengacara tak jugak yer ko Pojie..kejissssss.

Retok dah jadi PA ngan gaji dah cecah 3K lebih, aku juga gaji tak cecah-cecah lagi 2K...Ayoooo gaji tak cecah 2K nak makan apa kat KL nie beb....Bills sahaja tiap-tiap bulan wajib 1K berapalah balance yang dapat aku nikmati...sabar jerlah esok lusa aku tak tahu rexeki aku macam mana lagi, mungkin meletop nanti...Bak orang kata besar periuk besarlah keraknya kan? tapi kalau kita pandai kawal api dan tahap suhu yang optima kuranglah kerak tu kan? iskkkkk peribahasa tu tak boleh diguna pakai dah sekarang nie...Periuk kecil pun kadang-kadang karak pun lagi besar dari kerak periuk besarkan?

Aku kalau tak berjaya juga dalam kerjaya aku dalam masa 5 tahun dari sekarang aku ingat aku nak buat pinjaman ngan mana-mana bank aku nak jadi usahawan tani kat kampung, aku nak jadi penernak kambing Boer yang berjaya sebab aku yakin aku akan berjaya kalau aku ceburi bidang nie, lagipun aku memang minat giler ternakan nie, tak caya ker? ikut hati kolah nak percaya atau tidak....ko boleh blaaaaaaaa

1 ulasan:

Hello Bakerz Bakery & Cakes berkata...

Bela anak ikan tak suka ker?? hik