Jumaat, Disember 26

Berlalunya 2008....

Mungkin pada orang lain, bila berakhirnya satu-satu tahun dan menanti tahun baru bermula maka ramailah yang memasang angan-angan,cita-cita,harapan dan sebagainya yang kononnya tahun baru tersebut akan menjanjikan cerita baru yang indah belaka.

Maaf kalau apa yang aku tulis ini agak keterlaluan kerana bagi aku, tahun baru adalah seperti hari-hari biasa sahaja kerana yang berubah hanyalah angka lainlah kalau besok adalah hari lahir kita yang menandakan usia kita telah bertambah setahun lagi. Setiap kali tahun baru maka kencanglah hp berbunyi tanda SMS masuk yang rata-rata wish Happy New Year dan bla...bla...bla...Tapi apa yang berlaku pada tahun seterusnya tetap sama. Tetap sama kalau tulang empat kerat ini tidak bersungguh-sungguh berusaha untuk memajukan diri dalam semua perkara. Perlu ker kita menyambut tahun baru dengan bersuka ria tanda bersyukur datangnya tahun baru? bukan kah merenung sejenak apa yang telah aku capai pada tahun lepas dan apa cita-cita atau harapan yang disemai pada awal tahun lepas telah tercapai atau hampir tercapai lebih bagus? atau cita-cita,harapan,angan-angan di awal tahun hanya angan-angan Mat Jenin? Tepuk dada tanyalah akal yang memandu diri ini.

Aku dah muak nak tanam azam, cita-cita atau angan-angan dan yang aku tahu sekarang aku akan lakukan yang terbaik untuk besok dan hari yang seterusnya.....bersilih ganti tahun bermakna usia kita semakin meningkat, meningkat dari awal remaja ke alam dewasa dan seterusnya menjadi seorang yang matang, matang dalam menentukan arah tuju hidup. Kalaulah hidup di usia matang di biarkan hanyut dengan keindahan dan keseronokan yang sementara jawapnya sampai ke tualah itulah diri kita dan jangan berangan untuk maju seperti orang lain.

Tahun baru menandakan umur aku akan meningkat setahun lagi kerana aku dilahirkan pada awal tahun,sempena usia yang semakin meningkat ini aku berazam untuk mencari satu matalmat hidup yang cerah bukannya yang masih samar-samar lagi cahayanya, aku mahu jadi matang berfikir walaupun ada orang kata cara aku terlalu terburu-buru....terburu-buru kerana masa tak pernah menanti kita, kita yang perlu mengejar masa.

Aku malas nak berkongsi suka duka sepanjang tahun 2008 ini, yang aku tahu semuanya manis-manis belaka walaupun pahit pada mulanya. Pengalaman 2008 aku jadikan iktibar untuk melangkah ke tahun 2009 dan cuma di sini aku amat bertuah kerana di akhir-akhir tahun 2008 aku telah ditemukan dengan seorang yang aku amat bertuah memilikinya walaupun aku tahu aku bukan yang terbaik untuk dia. Thank dear kerana sanggup terima saya seadanya yang kekadang banyak menguji kesabaran awak.....cuma saya minta pandai-pandailah kita menghargai antara satu sama lain selagi ada.....jaga hati dan perasaan sesama kita.....fahami sensitiviti antara satu sama lain.....jaga tingkah laku kita sebab kita bukan lagi single seperti sebelum ini.....

2008 akan pergi dalam masa 5 hari lagi dari sekarang dan muncul lah 2009 sebagai ganti....moga 2009 hanya yang terbaik untuk seluruh umat manusia.....

Tiada ulasan: