Jumaat, Disember 26

Akhirnya Kau Menyembah Bumi Jua......

Nak diceritakan,selama aku tinggal di Mutiara Damansara aku tak pernah lupa untuk melihat dan memuji kecantikan pohon mati yang terletak di atas bukit berhampiran dengan Apartment aku. Pohon mati tersebut betul-betul bertentangan dengan jalan masuk ke Apartment tempat aku tinggal. Aku rasa hanya aku seorang sahaja yang perasan dan memuji pohon mati yang hanya tinggal dedahan dan reranting kering itu sahaja yang betul-betul terletak di atas bukit itu.

Setiap kali balik dari kerja aku akan tengok pohon mati itu dan ia lebih cantik bila waktu senja dimana cahaya senja matahari seakan-akan menambahkan lagi kecantikan pohon mati tersebut. Tetapi sekarang pohon mati itu telah tiada lagi, mungkin tumbang sewaktu ribut kuat yang melanda hari itu. Walaupun ia cuma pohon mati yang tiada nilai lagi tapi bagi aku, aku sayang pohon mati itu kerana ia adalah benda yang terakhir yang akan aku puji sebelum tibanya malam. Walau pun pohon mati itu tiada lagi,setiap kali aku balik dari kerja, aku tetap melihat tempat dimana pohon mati itu terus berjuang untuk tegak berdiri walaupun mungkin urat-urat dan kudrat dia sudah tiada lagi kemampuan tetapi tetap berusaha untuk terus tegap berdiri disamping pohon-pohon yang masih segar menghijau sehinggalah hari-hari terakhir dia tersungkur kebumi ditolak oleh ribut kuat seakan -akan dipuncak bukit itu adalah pusara tempat bersemadinya.

Walaupun kadang-kadang kita rasakan sesuatu itu tiada nilainya dari kaca mata kita, mungkin benda itu memberi banyak makna kepada orang lain. Seperti aku, mungkin hanya aku seorang sahaja yang perasan dan memuji kecantikan pohon mati itu berdiri di puncak bukit itu dan aku jugalah yang hanya menyedari yang pohon mati itu sudah tiada lagi. Aku pun tidak tahu kenapa aku terlalu memuji pohon mati itu sedangkan orang lain mungkin tidak memperdulikan kewujudan dia seperti mana aku. Kadang-kadang aku terfikir mungkin antara kami ada pesamaan, pesamaan dari segi cuba untuk berdiri tegap dikalangan yang lebih bagus dan lebih berguna, dan mungkin aku juga akan jatuh tersungkur seperti pohon mati itu jua suatu hari nanti.

Dari pohon mati itu, aku dapat rasakan bertapa kuatnya naluri pohon mati itu untuk tetap berdiri walaupun dia sendiri tahu yang dia tiada gunanya lagi untuk berbuat demikian.Mungkin dia tetap berdiri tegap kerana dia tahu yang masih ada seorang insan yang sentiasa memuji dirinya walaupun dirinya hanyalah dedahan dan reranting kering,mungkin dia tahu insan itu adalah aku, aku yang sentiasa memujinya dan berdirinya dia di puncak bukit itu adalah untuk aku. Tapi selama mana dia boleh tetap berdiri tegap semata-mata untuk aku sedangkan tiada lagi kudrat untuk bertahan walaupun dia tahu yang aku masih memujinya,dia terpaksa tumbang menyembah bumi akhirnya.............

Tiada ulasan: