Sabtu, Mac 28

PeRlU kEr AkU nAK PiKir bEnDa YAng Tak BerFaEDah.....

Hari Ini dah start projek aku kat kampung itu,projek kecil-kecilan yang akau ingin cuba ceburi malah memang menjadi cita-cita aku sekian lama, projek apa biaRlah dirahsiakan buat masa ini. Tak glamour pun projek itu, hanya sesuai untuk orang-orang macam aku jer...orang kampung macam aku ni.

Pagi ini dah start tanah dibersihkan dan pokok-pokok hutan yang tiada gunanya itu yang selama ini menjadi habitat burung-burung dan monyet-monyet hangsuan bermastautin...sorry makluk Allah aku terpaksa ambil tempat korang okayyy. Tanah mungkin dah siap dibersihkan hari ini dan kalau sempat aku nak suruh ipar aku buat kolam ikan sebiji mana lah tahu kot-kot ada rezeki lebih boleh gak ternak ikan patin tak pun ikan talapia NOQ DARIPADA duk kumpul anak-anak ikan ko mampu ker hangsuan?, Insyaallah.Bersih gunakan jentolak, ko giler nak bersihkan tanah seVouge itu dengan golok parang setahun belum tentu siap Hawauuu....

Saja bersihkan siap-siap sebelum aku balik kekampung nanti walaupun aku masih di Kota Kinabalu ini. Balik KL 13HB April nanti dan mungkin balik kampung 20HB April dan bila dah ada kat kampung tu bolehlah aku mulakan projek aku itu dengan sebaik mungkin, modal sejemput DIK NONNNN so buatlah slow-slow janji aku usaha dan tawakal pada Allah bak kata si AzWan Ali mak AyAM gEbuss Rezeki datang daripa-Nya bukan daripada MEREKA YANG BERHATI BUSUK yang sentiasa duk mengeji aku dibelakang, ada aKu KeSAh Hajj.....Kalau tak dipecah ruyung mana nak dapat sagunya kan? Daripada hidup tak tentu arah dan tinggal kat KL ni yang gaji hanya cukup-cukup makan baik aku beranikan diri berusaha sendiri manalah tahu berkat doa ahli keluarga kekawan dan arwah laki-laki aku (arWaH dAlM hUBUNgAN sAJork Ok BuKn Mati Yer DiK nON), aku berjaya Insyallah I LOVE U ALL dan bagi yang berada di ALAM BARZARKH TU tak dapat nak nolong okayyyyyyyy..... Ingat nak buat bisnes jual kristal tapi Tuhan lebih menyayangi laki kiter, Pumpkins pergi meninggalkan aku untuk cari kehidupan baru disaat hubungan suami isteri masih lagi mentah.... Minggu lepas baru pergi ambik lesen kat jabatan Pendaftaran Negara...korang tahu lesen apa? LESEN MJ.....KO TAK sekolah ker hawauuu LESEN MJ tu lesen Mak Jandalah hanjjj tu pun nak ajar ker tak pandai-pandai bukak kamus ker?. Kalau PuMpKiNS tak pergi dan bersetuju buat bisnes kristal itu boleh jugak tambah sikit-sikit pendapatan manalah mula-mula buat bisnes kristal pastu berkat dapat jadi saudagar intan belian tak ker kaya NOQ? Ko Giler apa, ko ingat tak boleh kaya ker jual kristal NOQ? Sabariah anak ketua kampung aku kaya raya sekarang duk jual kristal okayyy mula-mula dulu sekarang dah pakai kereta BMW 3SERIES ko mampu? Ko juga mampu okayyyyy janji ko nak memcuba hawauuuuuuu......ni duk mengumpat 24jam apa ko dapat? non ado ok dan sekali lagi non adooo apo-apo okayyyy.....

Kawan sekolah aku si Syed kat Dungun tu sekarang dah ada 2 biji butik mengandam pengatin....setiap kali musim mengawan tiba atau pun musim hujan maka tak putus-putus bisnes dia okayyyyyyyyy. Apa kaitan musim hujan dengan bisnes dia tu hawauuu? Hello giler....musim hujanlah seronok orang duk kawin musim sejuk maka orang tak keluar rumah sebab duk MENYEDAPKAN diri dalam rumah korang jangan tak tahu musim hujanlah ramai orang kawin terutama kat negeri pantai timur okayyyyyyyyyy tu pun nak ajar hansuang betul.... Dia aku cukup respect tak pinjam duit dari mana-mana dan berkat daripada rezeki make-up pengaNtin dan usaha gigih dia sekarang dah senang dah ada rumah sendiri dah ada 2 biji butik pengantin korang mampu ker? non ador ok termasuklah aku. Itulah satu contoh orang yang jadikan minat untuk buat duit bukannya duk minat sehaja tapi harammmmmmmmmm duit tak masuk yang ado dan seadonye duk berabih duit kat benda tak berfaedah....padan muka ko yang ko tak pikir jauh kenapa? sampai tua pun tak senang-senang NOQ.

Dia pun pelawa aku tolong-tolong dia bila ada tempahan nanti, "alah wan setakat 2 3 ratus sekali tolong aku boleh bayarlah gaji ko tu ok" 2 3 sekali bayaran kalau musim mengawan tu ada 10 tempahan tak ker 2 3 ribu jugak masuk dalam pokek aku nanti? Insyaallah moga-moga dimurahkanlah rezeki sebelum projek aku membuahkan hasilnya. Hidup kena pandai, pandai cari lubang rezeki jangan pulak duk pandai cari lubang butoh sudah ok.....bila sebuk butoh ni teringat aku pada sorang tu yang selalu maki hamun kat aku dan aku ambil kata-kata Si MaK hAYAN gEBUS...aDa aKu KeSah?

Sambil sambil jalankan projek aku tu aku pun nak cuba jadi agen pinjaman peribadi kat syarikat tempat aku kerja sekarang nie,yang penting bukan ALONG OK hawauuuuuuu....syarikat kewangan ok halal lagi suci menjalankan mengikut syariah Islam lagi tu yang penting....Mana tahu kot-kot ada rezeki dapat 2 3 orang customers sebulan dengan 5% dapat kat aku bergantung pada setiap pembiayaan cukuplah buat sara hidup aku dengan mak aku nanti.....nak hidup kena bijak cari rezeki sebab aku percaya rezeki tak datang bergolek ia datang bersama-sama dengan usaha dan kegigihan okayyy Bukan GayyGehh duk berjimba-jimba tak tentu pasal.....orang kaya bolehlah berjimba-jimba setiasa. Orang macam aku nie tak mampu nak berjimba-jimba sentiasa maklumlah tiada duit lebih NOQ.... JaNgan marah kekawan aku tahu korang banyak duit okayyy, KO MAMPU OKAYYYYYYYYY......

Tak sabar nak balik dan mulakan hidup baru, bukan mudah nak mulakan apa yang baru pada kita maksud aku kerja sendiri usaha sendiri dan aku yakin selagi kita berusaha dan bertawakal padanya Insyaallah rezeki tetap akan ada seperti mana yang telah Dia janjikan pada hamba-hambaNya.

Daripada duduk pikir benda-benda yang tak berfaedah dan juga langau-langau AAJ BBH itu baiklah aku fokus pada masa hadapan dan masa depan aku nanti......

p/s semua cerita adalah benar dan tiada kena mengena dengan mereka yang tiada kaitan dengan aku...yang ko terasa kenapa? Lu pikirlah sendiri oKay

2 ulasan:

improper berkata...

Wan...usah gaduh2 yer...

bungeCENGKEH berkata...

TAK ADALAH BANG MANA ADA GADUH :p