Isnin, Mac 8

Renungan Dosa.....

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, aku terasa ada sesuatu yang amat aku risaukan dan fikirkan....risau tentang dosa-dosa yang telah aku lakukan selama kehidupan ini.

Setiap kali solat, aku terfikir...adakah solat Ku ini diterima olehNya? persoalan ini bermain-main difikiran Ku setiap kali lidah Ku bertakbir, adakah dosa-dosa kecil mahupun besar yang aku lakukan akan terhapus dengan bersolat 5 waktu sehari semalam? adakah solat Ku tidak diterima kerana aku tetap melakukan dosa-dosa? Memang benar, Allah itu maha pengampun tetapi tahukah kita bila dosa-dosa itu di ampuni oleh Allah? jika Taubat Nasuha tiada dalam keinsafan manakan dapat keampunan dariNya.

Bila fikirkan segala dosa yang aku lakukan setiap hari...ia bagaikan satu beban yang amat berat yang tak tertanggung oleh diri ini....bila Ku melihat nyawa manusia akan diambil pada bila-bila masa sahaja seperti yang dijanjikan olehNya buat Ku tertanya..."Jika nyawaku dijemput oleh ajal pada hari ini, dimanakah tempat Ku disana? bersama siapakah aku disana dan bersama golongan manakah aku ditempatkan?. Dengan dosa-dosa yang tak lekang dilakukan buat aku terbayang dimanakah tempat Ku kelak...

Ya Allah ya Tuhan Ku...kau perkukuhkanlah keimanan Ku terhadap Mu, Kuatkanlah diri ini menghadapi dugaanMu..sesungguhnya azab Mu amatlah pedih.....

Tiada ulasan: