Selasa, Mac 16

Latihan pernafasan untuk relaksasi

Terima kasih kepada sahabat aku Dr Nabhan yang sudi memberi tip-tip untuk merelexkan tekanan setelah mengetahui yang aku sekarang mungkin dalam kaadaan tertekan/stress yang menyebabkan tekanan darah aku telah naik mendadak dan mungkin sekarang ini aku telah menjadi salah seorang daripada mereka yang mengalami masalah tekanan Darah Tinggi....Aku takut nanti PROPANOLOL akan menjadi sahabat baik Ku mulai hari ini. Disini aku ingain berkongsi tip-tip yang diajar oleh Dr Nabhan kepada aku dengan semua.

Duduk di tempat yang selesa tanpa gangguan (sedikit sunyi, redup, bersuasana tenang).

Pejamkan mata (optional).

Tarik nafas dalam kiraan empat (1,2,3,4) melalui hidung. Gunakan otot perut untuk bernafas (perut naik semasa menarik nafas dan turun semasa menghembus nafas).

Bayangkan kesejukan oksigen bergerak perlahan-lahan daripada hidung ke leher, ke dada, ke perut, ke paha dan ke kaki dan naik semula perlahan-lahan.

Hembus nafas melalui mulut dalam kiraan lapan dengan mulut seolah-olah bersiul (pursed lips).

Ulangi sehingga 5-15 minit dan lakukan latihan pernafasan ini dua hingga tiga kali sehari (bangun tidur, petang, sebelum tidur) atau lebih.

Apabila sudah mahir melakukan latihan ini, anda boleh lakukannya di mana-mana sahaja (di pejabat, di dalam kereta) dan pada bila-bila masa tidak kira anda berasa tertekan atau tidak.

Tiada ulasan: