Selasa, April 13

Akulah Kekasihmu.....



Bila dengar lagu ini, teringat aku pada kisah silam sewaktu aku ditugaskan ke Kota Kinabalu awal tahun lepas....Berat hati ini untuk berpindah ke Kota Kinabalu kerana di Kuala Lumpur aku ada yang menyayangi aku...orang yang aku sayang dan sentiasa rindu. Di hari sebelum aku berangkat ker Kota Kinabalu, sebak rasa hati ini untuk meninggalkan dia di Kuala Lumpur...Lautan China Selatan bakal memisahkan kami. Tapi apakan daya tugasan dan masa hadapan dalam kerjaya harus aku utamakan dahulu kerana itulah tuntutan hidup yang harus diutamakan. Menitis air mata tika mengemas pakaian dan barang keperluan untuk dibawa ke Kota Kinabalu bila mengenangkan apa yang akan berlaku nanti....berfikir bukan hanya pada orang yang disayangi tetapi juga berfikir tentang kesamaran hidup ditempat orang.

Ingat lagi waktu dia menghantar aku di airport bersama-sama dengan dua orang teman...hati ini merintis sedih tapi tidak mahu aku tunjukkan kepada dia yang aku bersedih...aku juga dapat rasakan yang dia pun menangis didalam hati kecilnya. Mungkinkah cinta jarat jauh akan mengukuhkan cinta kami atau ia akan mencipta bibik-bibik perpisahan? Itulah yang bermain didalam fikiran aku sewaktu itu.

Setibanya di airport Kota Kinabalu, dialah orang yang pertama aku khabarkan yang aku telah selamat sampai....rindu padanya hanya tuhan sahaja yang tahu bertambah lagi dengan keseorangan ditempat yang agak asing pada aku. Setiap hari hanya melalui telephone sahaja yang mendekatkan kami dan merapatkan kami walaupun Lautan China Selatan terbentang luas.

Betul orang kata, bila kita rindu dan kerinduan itu tidak dapat dibendung lagi maka perkara-perkara nagatif pasti akan wujud dalam hubungan...perasaan syak wasangka mula bersarang dalam hati aku atau pun mungkinkah apa yang naluri ini berkara benar? Entahlah aku tiada jawapannya......

Cinta jarak jauh memerlukan banyak pengorbanan, banyak kesabaran,banyak kesetiaan dan banyak dugaan.....tetapi aku tewas dengan dugaan tersebut....Kasih sayang yang dibina denga tawa dan tangis kami berdua lebur sekelip mata sahaja....walaupun banyak kali kami cuba untuk membaikinya semula ia tetap hancur dan tidak bisa dipulihkan kembali....biarlah kami berpisah dan terlontar jauh antara satu sama lain.

Bukan ini yang aku mahu dan harapkan yang terjadi pada hubungan kami.....Mengapa mesti terpisah Sedangkan aku sabar dalam kesetiaan....sekarang agak sukar aku membuka hati ini untuk menerima sesiapa untuk hati ini....yang ada datang menyingah hanyalah bayang-bayang yang hilang bila tiadanya cahaya....


Di pertemuan semusim yang lalu
Harumnya suasana
Kehadiranmu sewangi haruman
Menyegarkan perasaan

Tanpa ku menduga
Bagaikan lautan menghempas
Menghanyutkan daku
Terlontar jauh dari sisimu

Mengapa mesti terpisah
Sedangkan aku sabar dalam kesetiaan
Biarkan wajah rinduku terdampar sepi
Menunggu berakhirnya nafas...ini

sejenak itu aku menyedari
Batapa sayangnya aku
Andainya dikau menyesali diri
Pulanglah kerna akulah kekasihmu...

1 ulasan:

shahril.hussin berkata...

ingat pada kejadian yg telah dilafazkan : hidup pasti akan mati...pertemuan akan menemui perpisahan...

semua itu jelas tersurat dan tersirat...limpahan serta rujukan terbesar kita sering lihat..disetiap kerlipan mata kita setiap hati tunjuk atau menunjukkan..semua itu pasti..

jadi cuma kita yang menentukan sekecil atau sebesar mana kekuatan yg kita ada untuk hari esok...